Lago Titikaka

31 maart 2010 - La Paz, Bolivia

Via La paz en een piercing rijker naar het Titikaka meer gegaan. Als eerste aan de Boliviaanse kant in Copacabana. Vanaf hier een boot gepakt naar Isla del Sol. Een drie uurse wandeling gemaakt met de meest mooie uitzichten over het meer. Als je zou zeggen dat het een zee is zou ik he took geloven want het is zo groot et oneindig. Wel in de verte konden we de sneeuwtoppen zien van het andes gebergte. Boven aan het eiland een leuk hostel gezocht om een nachtje te slapen. Heerlijk uitzicht en de zonsondergang gekeken. De volgende ochtend vroeg terug naar Copacabana en vanaf daar mete en bus Peru in. Weer een stempel later opweg naar Puno. Vanaf hier andere eilanden bezocht. Als eerste de Uros Floating islands. Deze eilanden drijven in het meer. De riet aarde is zo licht en met het riet zelf maken ze de oppervlakte steviger waardoor ze huizen kunnen bouwen (ook van riet). Wel moeten ze af en toe hun eilandjes verplaatsen vanwege regenval en de stijging van het water. Door palen van 12 meter en stenen kunnen ze ietsje verder drijven waardoor ze er zelf vat op hebben. Heel grappig om te zien en ook leuke mensen wel heeeeel touristisch. De volgende stop van de tour van Amantani eiland. Hier kwamen we bij een locale familie die ons lekkere lunch klaar maakte. Voornamelijk aardappellen , ginea (lijkt op kikkerdril), nog meer aardappellen, zoete wortelen en maiz. Dit is namelijk wat ze zelf verbouwen en andere producten zijn vaak te duur. Voor avond eten de temples van moeder aarde en moeder vader bezocht. Prachtige uitzichten, oude ruines en voornamelijk KOUD. S avonds local feestje. Wij moesten allemaal in hun traditionele kleding, de kleine jongens van de verschillende gemeenschappen maakten muziek en onze ouders zorgden ervoor dat we meedansten.

 

De volgende ochtend in alle vroegte, regen en kou het meer weer op naar tequile eiland. Hier gingen we weer een stuk naar boven lopen waar ons tijdens de lunch de oude pre inca cultuur werd uitgelegd die nog steeds wordt gebruikt op dit eiland. Getrouwde mannen hebben een blauw met rode muts. Single mannen rood met witte punt, als ze de punt opzij dragen zijn ze opzoek naar een vriendin en punt naar achter betekent dat ze ´´druk´´ zijn oftewel samenwonen voor het huwelijk. Verder hebben vrouwen verschillende kleuren en manier van het dragen van hun doeken.

Na een heerlijke lunch, verse trout 540 trappen naar beneden naar de hoofdhaven waar de boot ons weer kwam ophalen. Vanaf hier 3 uur op het dek heerlijk in de zon Uno-en en chillen voordat we weer in Puno aan land waren.

 

Vanaf Puno de volgende dag naar Arequipa. Door een prachtig nacional park naar het schattige maar heel erg spaans lijkend stadje. Voor de verandering een hele leuke taxi shaffeur die ons meteen even inlichte over een beetje geschiedenis. En Uitleg over de verschillende vulkanen die boven de stad uitsteken. Morgen Raften en vrijdag Naar de Colca Canon, een van de diepste canons ter wereld, voordat we zaterdag naar Cusco gaan voor ons vrijwilligerswerk.

liefs

p.s. De fotos van La paz en de Uyuni tour staan erop! Titikaka meer volgt snel!

Foto’s

9 Reacties

  1. Hanny:
    1 april 2010
    Hoi Bien

    Leuk reisverslag weer van je, je foto's zijn geweldig, wat een mooie luchten heb je daar super mooi zo zie je dat hier niet. Veel succes volgende week met jullie vrijwilligers werk.
    Groetjes
    Hanny
  2. Marlies:
    1 april 2010
    Wauw gave foto's, wat een prachtige reis, misschien moet ik er toch ook maar eens naar toe ;).
    Succes met vrijwilligers werk, wel jammer dat het reizen er op zit.

    Liefs Marlies
  3. Gilbert:
    1 april 2010
    tjeetje, mooi zeg die fotos, prachtige verhalen, succes in cusco......doegieeeee
  4. Wouter:
    1 april 2010
    haha waar zijn die aapjes dan :D
    groetjes,

    Wouter
  5. n:
    1 april 2010
    Leuk Biene en wat een mooie fotos, dat wordt nog lang na genieten.
  6. n:
    1 april 2010
    Ik hoop op een foto van een condor
  7. christelene:
    1 april 2010
    Lieve Biene,wat een feest weer om je verslag te lezen en vooral alle mooie foto's te zien.
    Veel plezier nog deze week en dan heel veel succes met jullie werk,dat zal wel even een grote verandering zijn na al dat rond trekken.
    Veel liefs van ons vier
  8. janneke:
    1 april 2010
    bijna je verhaal gemist, wordt er door Sierk op geattendeerd (meestal andersom). Fijn te lezen en spreek je maandag, Liefs Janneke
  9. Oma Jannij:
    2 april 2010
    Lieve Biene,
    Weer geweldig de verhalen,ik zou zo weer naar zuid america willen,maar in mijn eentje toch maar niet.
    Ook de fotos zijn reuze,
    Biene bedankt voor alle kaarten,die uit Bolivia kwam gisteren.
    Voor nu,liefs,blijf nog lekker genieten. Oma Jannij