autra vez!!!!

20 maart 2010 - Uyuni, Bolivia

 

Nu in Uyuni na een 4 daagse jeep tour van Tupiza door de Salar de Uyuni.

In Tupiza was het landschap al zo indrukwekkend en we waren nog niet eens begonnen aan onze tour. De bergen waren Rood en in vele rare vormen. Eenmaal in de Jeep met 2 andere meiden, Hannah en Lucy uit Engeland reden we over een hobbelweg buiten de stad. een half uur in de Jeep en we hadden al 1000 keer WOOOOW gezegd.

De eerste dag kwamen we langs veel bergen in verschillende kleuren- rood, groen. Alles was zo mooi en de wegen smal en hobbelig maar we hadden een hele goede chaffeur. Wel kwamen we bij onze tweede stop stil te staan. de moter sloeg niet meer aan. maar met wat klooien en daarna de locals met hamers etc kwamen deed hij het zo weer. Wel hebben we de rest van de tour er een kuur aan overgehouden. De chaffeur moest de moterkap omhoog doen en touwtjes verbinden om de moter te kunnen starten maar we hebben in ieder geval verder niets gehad. wat over het algemeen wel een wonder is als je de wegen zag. Ik had minstens eigenlijk wel 1 lekke en 1 klapband verwacht.

Overnachten deden we in een klein dorpje San Antonio de Lipez. Kamer delen met zijn 5en en zelfs een normale toilet. wat een luxe na al 1 dag Baño Naturel, en 3 volgen. S´ochtend 4 uur uit bed en ontbijt en weer de weg op. De tweede dag oude spaanse verlaten dorpjes gezien die weer waren aangelegd vanwege de Mijnen. Langs de lange route die we moesten afleggen hebben we vele lagoonen-meren gezien met verschillende kleuren, mineralen en gevogelte.

De dieren die we tijdens de trip hebben gezien zijn, Llamas natuurlijk, vicons, hier en daar zelfs geiten en schapen maar de bijzonderste Flamingos en struisvogels. Wat een mooie natuur. verder is er niet heel veel. in het begin voornamelijk cactussen, maar daarna trollenhaar en daarna niets. Hier en daar Grond ontstaan door lava.

De laatste bezienswaardigheid op dag twee en zeker niet de minst mooie waren de gijsers. hoogste punt van de trip meteen 4875 meter. Diepe gaten met borrelde modder en rook, wat wel heel erg stonk.

De derde dag mochten we uitslapen we hoefde pas om 6 uur op te staan. alweer een luxe. Deze dag nog meer meren gezien en nog meer Flamingos. Ook de eerste zout woestijn ingeweest. helemaal niets! alleen wat jeeps met touristen en lava stenen waarvan een gevormd in door erosie naar de vorm van een boom. Alle meren in de omgeving liggen belagelijk hoog. boven de 4000 meter. Ook weer een actieve vulkaan gezien alleen heeft deze al geen uitbarsting gehad sinds 1800 ofzo. maar wel weer bijzonder en een klassieke vulkaan vorm.

de derde en laatste nacht hebben we geslapen in een Zout hotel. bijna alles wat gemaakt van zout. de muren, tafels, stoelen, bedden. Verder was dit de eerste plek met een douche!!! rijen!!! maar wel lekker mijn haar kunnen wassen na zoveel zand en zout. De vierde en laatste dag weer vroeg op en om half 5 in de Jeep naar de Salar de Uyuni. we konden de salar al vanaf het hostel zien maar goed net het einde van de wereld. het houdt nooit op. En dit klopt de Salar de Uyuni is groter in oppervlakte dan Nederland. is dat ook niet moeilijk maar wel indrukwekkend.

in de middle of nowhere de zonsopgang bewonderd en fotos gemaakt waar we op elkaar trappen of optillen. tenminste dat lijkt het. door de lege vlakke omgeving kun je veel leuke dingen doen.

als we door de Salar reden was het indrukwekkender en indrukwekkender. Helemaal niets alleen heel heel ver weg bergen en soms helemaal niets. Hoe dichter we bij de bewoonde wereld kwamen hoe meer water er op het zout lag. de mensen incolchani werken voornamelijk voor de zout winst. ze scheppen zout en exporteren het naar verschillende landen. daar komt ons tafelzout dus vandaan. Maar het water op het zout was heel erg mooi. het weerspiegeld alles.

Nu dus in Uyuni en vanavond met de bus naar La paz voordat we naar Peru vertrekken voor ons vrijwillegers werk.

Ik ben zo blij met deze mooie ervaring. zoals ik dit schrijf zit achter mij een groepje een klachten brief te schrijven naar hun organisatie vanwege de slechte ervaring. pech onderweg en moeten slapen in de zout woestijn... nou zou de rest maar niet vertellen.

Mooiste trip en echt de moeite waard. leuke mensen, lekker eten en prima slapen. heb het nieteens heel erg koud gehad.

 

veel liefs,

5 Reacties

  1. janneke:
    21 maart 2010
    Ha lieve Biene,
    Fijn weer wat van jullie te horen. Ben benieuwd naar de foto's moeteen heel speciale ervaring zijn.
    Je bent waarschijnlijk onderweg naar Lapaz. Goede reis en tot skypes.
    Liefs Janneke
  2. Hanny:
    21 maart 2010
    Hoi Biene
    Wat een ervaringen dat zout hotel lijkt me geweldig
    maar volgens mij dringt dat overal binnen of valt dat mee.Het is nog steeds volop genieten he?
    Dus nu op naar Peru goede reis en ben benieuwd naar je volgende reis verslag en natuurlijk je foto's
    Liefs
    Hanny
  3. janneke:
    24 maart 2010
    Lees net bij Marianne dat je kinder speleologie ervaring je hier weer goed van pas kwam.
    Goede reis naar het titicaca meer.
    liefs Janneke
  4. Gilbert:
    24 maart 2010
    hey die biene, wat een enthousiasme, wahhwhahwahwa, erg leuk om te lezen.......ben benieuwd naar je verhalen straks in cusco, en wat er zoal beschadigd is allemaal aan de machu picchu, wat ik gelezen had, door hevige regenval zaten er een hoop mensen vast op de machu picchu, en werden aldaar geevacueerd met helikopters, die mensen hebben wel het mooiste beeld gehad van de omgeving wahwhahwhahhwahhwahhwa, groetjes he, tot de volgende verhalen weer, doegieee
  5. Oma Jannij:
    26 maart 2010
    hoi Biene,

    wat een reis,maar mooi he de natuur daar
    Wat hebben jullie al enorm veel gezien en beleefd
    Ben benieuwd hoe jullie het titicaca meer vinden.
    Wat ik altijd zeg ,geniet lieverd.
    Een pakkerd van mij,ik ben even thuis want moest hechtingen uit mijn pols laten halen,logeer bij Joke en Rob in Leusden
    Liefs ,ook een lieve groet voor Marianne,als Adinda nog meereist ook voor haar. Oma Jannij.