Peru
lieve allemaal,
Alweer een paar weekjes in Peru. Eerst Arequipa, Hier wezen raften in de chili rivier en een andere dag de Colca canon bezocht, de diepste canon ter wereld. Heel erg mooi landschap met pre inca terrassen en diepe punten. Verder hebben we ook Condors gezien. Wat een prachtige grote vogels. Als eerste zagen we ze in de verte maar plotseling vloog er eentje vlak langs... Ook dichter bij het uitkijkpunt kwamen ze af en toe boven ons lang vliegen.
Nu alweer in Cusco voor een week. Begonnen met ons vrijwilligerswerk. Heftig maar ook leuk en leerzaam. Verder is Cusco ook een hele leuke stad met veel te doen en ook heel veel ´´gringos´´ (touristen). Van het weekend Inca ruines bezocht. Met de bus naar boven en lopend van ruine naar ruine naar beneden. 4 prachtige ruines met verschillende doeleinde. Mooie grote stenen, precies passend op elkaar. Nu is de grote vraag hoe hebben ze dit ooit voor elkaar gekregen...
Verder bestaand de musea in de stad uit de al eerder gezien en besproken potten en andere dingen van de inca tijd. De verschillende culturen etc.
Het vrijwilligers werk is iets buiten het centrum. Een half uurtje met een klein busje volgestopt met peruanen. Baja baja baja!!! daar bestaat de route uit. de communicatie tussen de passagiers en de busman en tussen de busman en de buschauffeur. Het werk in een opvanghuis voor tienermoeders van 12 tot 18 jaar. Op het moment is de jongste moeder 13 jaar oud. Ja wel 13 jaar oud. Ik werk met de kinderen van 6 tot 9 jaar. Ik help ze met een huiswerk en we spelen spelletjes. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat een drukte en moeite met concentratie en tuurlijk is het ook leuker om elkaar helemaal in elkaar te slaan en als kippen zonder kop door de kamer te rennen. Hier merk je wel dat de kinderen een achtergrond hebben, bepaalde dingen die ze zeggen en dat ze geen grensen kennen zelfs al zijn ze 9 jaar oud. Verder zijn het allemaal schatten maar alleen moeilijk aan hun huiswerk te zetten. Ook is het voor mij heel moeilijk om wiskunde sommetjes in het spaans uit te leggen en ons lichaam. Verder spaanse grammatica heb ik opgegeven en stuur ik ze maar naar iemand anders. Naast de wat oudere kinderen speel ik ook af en toe met de jongere van 4 jaar. Dit is voornamelijk kinderboekjes voorlezen en buiten voetballen of kijken hoe zij achter het konijn aanlopen en het martelen. En dan maar in het spaans uitleggen dat dat niet mag en dat het konijn ook gevoel heeft...
Een heftige week maar ook leuk! Nog maar 3 weken voordat we verder reizen met als eerste de inca trail. welke trouwens prima te doen is. Niet de echte trail want die is volgeboekt voor mei. Van de vele alternatieve routes zijn er nog maar een paar open. Wij hebben besloten de inca jungle trek te doen. Naar horen zeggen is de Machu Pichu niet aangetast alleen de wegen ernaartoe. De treinrails zijn weer opgeknapt en het grootste deel kan weer worden bereden. Verder staan alle rivieren erg hoog waardoor ze overstromen en het de bergen afloopt. veel bergen zijn ook afgebroken door de vele modder en stenen die naar beneden zijn gekomen. Maar goed het belangrijkste staat er nog en hopelijk zijn in mei de rivieren weer een beetje gedaald. Nou Gilbert dat is de update voor de machu pichu. nergens om je zorgen over te maken. misschien wel òp langere termijn want de routes ernaartoe beginnen op te raken.
Nou dat was weer een korte snelle update.
dikke kus Biene

De reis schiet al aardig op he? hoorde van Janneke dat je rond 12 mei weer terug bent.Jammer hoor vond je reis verslagen erg leuk.Mog een paar fijne weken.
groetjes
Hsnny
liefs Janneke
zo zo heb je t spaans maar opgegeven, is het zo moeilijk?
leuk om je verhalen te lezen :)
groetjes,
Wout
fijn weer jou verhalen,leuk dat jullie toch nog naar macchu gaan,geniet ervan
Het schiet nu hard op he ,nog even en jullie zijn weer thuis,sterkte met het lesgeven
lieverd nog veel plezier,un abrasso,hasta luego,
Oma Jannij.